flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Відправною точкою реанімування судової системи України повинно стати прийняття законопроекту № 3711

08 грудня 2020, 13:31

ВОЛОДИМИР МАЦКО, адвокат, координатор UNBA Next Gen в м. Одесі

КОЛИ РОЗПОЧАТА СУДОВА РЕФОРМА ЗАВЕРШИТЬСЯ

Кадровий голод в судах – топ новина майже усіх офіційних ЗМІ.

Судова гілка влади, починаючи з 2016 року, постійно знаходиться під натиском реформ, та так званого «оновлення системи», що стало майже руйнівним наслідком системи правосуддя, особливо це помітно в судах першої та апеляційної інстанції.

Однак, відсутність ефективної політики завершення реформування судової системи, зачіпає інші суспільні інститути, серед яких є інститут адвокатури.

ГЕНЕЗИС РЕФОРМИ

Першим суттєвим кроком реформування судової системи, що фактично призвела до негативних наслідків, стало наявність окремих положень Закону України «Про судоустрій і статус суддів» які суперечать Основаному Закону – Конституції України.

Багато правників під час прийняття відповідних змін до профільного закону, який визначає правові підстави функціювання судової системи, наголошували, що Законодавець, приймаючи зміни до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» закладає підґрунтя для величезної кількості судових спорів. Оскільки головні зміни та ідеї закону не узгоджувалися з положенням Конституції України, серед яких: суперечна ліквідація Верховного Суду України, зміни кількісного складу Верховного Суду та розмірів винагороди суддів цього суду, статусу й організації діяльності органів суддівського врядування – Вищої ради правосуддя та Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, діяльності Комісії з питань доброчесності та етики.

НЕВІДКЛАДНИЙ ЗАКОНОПРОЄКТ ЗНОВУ ВІДКЛАЛИ

Головною метою законопроєкту №3711 було, з одного боку, приведення законодавства у відповідність із рішеннями Конституційного Суду України від 18 лютого 2020 року № 2-р/2020 та від 11 березня 2020 року № 4-р/2020, з іншого — удосконалення процедури формування та діяльності органів суддівського врядування.

Вказаний законопроєкт, визначений Президентом як невідкладний, який відповідно до ст. 101 Закону України «Про регламент Верховної Ради України» включається до порядку денного найближчого пленарного засідання та розглядається позачергово. Однак, починаючи з 22 червня 2020 року, він постійно мігрує між комітетами з відміткою «передано на доопрацювання».

Законодавець повинен зрозуміти сьогодні усю відповідальність. Кожен день зволікання лише посилює кризу судової системи.

За таких умов в державі не може гарантуватися конвенційне право доступу до справедливого та своєчасного суду. Сьогодні захисники констатують, що в деяких судах справи переносяться на декілька місяців, оскільки суди перевантажені кількістю справ на одного суддю.

ПОЧАТОК ОНОВЛЕННЯ СУДОВОЇ СИСТЕМИ

Сьогодні стає зрозумілим, що судова система потребує законодавчого удосконалення і першим етапом такого процесу може стати законопроєкт №3711.

Вказаний законопроєкт, перш за все, направлений на відновлення роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, яка зможе у найближчому майбутньому подолати доволі складну ситуацію суддівського кадрового забезпечення.

8-9 жовтня 2020 року в Парижі, Венеційською комісією було затверджено Висновок щодо законопроєкту №3711, який загалом був оцінений позитивно з деякими уточненнями. Також у висновку було приділено увагу питанню кількісного складу Верховного Суду та скорочення з 200 суддів до 100. Венеційська комісія наголосила, що не дивлячись на будь-які реорганізаційні рішення, ключовим є дотримання основних принципів незмінюваності суддів.

Було запропоновано механізм тимчасового залучення міжнародних експертів, для відбору членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України. Однак, на мою думку, у цьому питанні необхідно дотримуватися міжнародної незалежності.

Сьогодні ми маємо достатню кількість соціальних інститутів та високопрофесійних фахівців в галузі права, які здатні взяти участь не тільки у запуску роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, а також розпочати вдосконалення законодавства в галузі судової системи.

Саме з цією метою необхідне законодавче врегулювання процедури добору членів відповідних рад доброчесності, які матимуть на меті вдосконалення судової системи, а не її блокування.

ВЕЛИКА СУДОВА РЕФОРМА

Судова реформа може бути реалізована виключно шляхом створення робочої групи зі складу суддів усіх інстанцій, адвокатів та фахівців в галузі права, але відправною точкою повинно стати якнайшвидше прийняття цього законопроєкту та початок реанімування судової системи України.

Джерело: "Юридическая практика"